Upravit stránku

Jako specialisty na sprchování a koupání nás zajímá všechno, co v koupelně řešíte a zažíváte. Při našem posledním pátrání jsme narazili na spoustu otazníků kolem koupání v těhotenství. Je lepší vana nebo sprcha? Co je pro miminko bezpečnější? Pojďte s námi rozlousknout tenhle oříšek...

Když jsme se zeptali lékařů, většina se shodla na sprše. Nutno ale podotknout, že ta je zdravější pro všechny – nejen pro nastávající maminky. Sprchování je šetrnější k pokožce a špinavá voda odteče hned pryč. Na druhou stranu nás zajímá především názor gynekologů a ti se vaně nebrání. Musíte ale splnit několik podmínek:

  • Častému koupání ve vaně se vyhýbejte v rizikovém těhotenství (když vás trápí záněty pochvy, vysoký tlak apod).
  • Hlídejte si kvalitu vody (voda z řadu u vás doma by měla být nezávadná).
  • Zapomeňte na horkou koupel nad 38 °C, parní lázeň, vířivku a saunu, která vadí miminku i vašemu krevnímu oběhu.
  • Vyvarujte se i koupání v chladné vodě pod 18 °C. Nastávající maminky jsou náchylnější k zánětu močových cest.
Koupání v těhotenství
Koupání v těhotenství

Koupání i plavání má své výhody

  • Pomáhá utlumit bolest zad, svalů, kloubů a zmírňuje otoky nohou.
  • Má pozitivní vliv na psychiku.
  • Zlepšuje pružnost těla a posiluje svaly (což se bude hodit při porodu).
  • Zmírňuje těhotenskou zácpu.
  • Prokrvuje kůži.

Hygiena v těhotenství

Hygiena je v těhotenství velice důležitá. Pokud všechno probíhá bez problému, máte dvě možnosti – pravidelné sprchování vlažnou vodou nebo krátké vlažné koupele. Používejte při tom intimní mycí gely a mýdla s obsahem kyseliny mléčné a lactobacily, které pomáhají zvyšovat vaši obranyschopnost. Vyhněte se výplachům, agresivním gelům a parfémovaným mýdlům, které narušují přirozeně kyselé pH. Právě správné pH zabraňuje vzniku nežádoucích bakterií a infekcí (třeba i z vody). Po každé koupeli navíc preventivně namažte bříško masážním olejem proti vzniku strií.

Když se miminku nechce, pomůže teplá koupel

Koupel ve vodě nad 38 °C se v těhotenství nedoporučuje. Když je ale porod na spadnutí, horká koupel je naopak velmi příjemná. Snadněji při ní uvolníte porodní cesty, prohřejete dělohu i celé tělo a navíc bezpečně rozeznáte pravé kontrakce, protože poslíčci (falešné, cvičné kontrakce) v horké lázni ustanou. Když se miminku nechce, takovou koupelí nebo jen pouštěním teplé sprchy na břicho můžete vyvolat porod přirozenou cestou.

Těhotenství a koupání v bazénu, rybníku nebo v moři

Balíte kufry a říkáte si, že si to moře bez koupání ani neužijete? Nebojte! Pokud budete opět dodržovat několik hlavních zásad (a těhotenství probíhá v pořádku), pak se klidně můžete vykoupat i v moři.

Nejdůležitější ze všeho je zamezit infekci z nekvalitní vody. Z těchto důvodů se vyvarujte rybníkům a dalším stojatým vodám, kde se neprovádějí žádné kontroly z hygieny. O řádně prověřených koupalištích se dozvíte na webech krajských hygienických stanic (pro těhotné jsou vhodné jakosti vody označené modrou nebo zelenou barvou).

Moře se považuje za nejbezpečnější vodu. I tady ale musíte chránit sebe a miminko.

Dodržujte těchto pár rad:

  1. Nekoupejte se tam, kde je velké množství vodních ptáků a už vůbec ne tam, kde najdete uhynulé ryby nebo ptáky.
  2. Nekoupejte se v místech, kde je příliš bahna, chaluh nebo husté rákosí.
  3. Po koupání se vždy osprchujte čistou vodou.
  4. V lékárně nebo u gynekologa se zeptejte na speciální tampony na koupání.
  5. Převlékejte se do suchého, abyste neprochladla.
  6. Nesedejte si na vlhký písek nebo lehátko.
  7. Buďte opatrná, zvlášť ve vlnách, abyste nepřišla k úrazu. Do vody neskákejte!
  8. Vyhýbejte se masážím spodních partií vodními tryskami.
Koupání v těhotenství
Nahoru