Upravit stránku

Co myslíte? Je otužilcům ve vodě menší zima než tomu, kdo vleze do ledové řeky poprvé? Kdepak! Zima vám bude stejná, ale trénovaný otužilý člověk snáší chlad o něco déle. A zimní koupel přežije bez úhony na zdraví.

Jako když vás na nože berou!

Neotužilci popisují, že ledová voda „píchá”, jako když vám zabodávají malé jehličky všude po těle. Bolí to. Ruce a nohy po několika vteřinách otečou, dočasně v nich ztratíte cit a rozhodně nebudete schopni plavat. To jen pro začátek...

...ale nebudeme malovat čerta na zeď. Pokud se chcete zúčastnit příštího vánočního plavání, jistě se na něj náležitě připravíte. A my vám poradíme jak.

Plavání v ledové vodě

Proč je zimní koupání zdravé?

  • prevence proti nachlazení
  • pomáhá v boji s alergiemi
  • příznivý vliv na psychické onemocnění
  • pomáhá na vysoký krevní tlak atd.

 

Na věku nezáleží

Asi není nutné vysvětlovat, že předpokladem otužování je dobrý zdravotní stav. Jinak ale prospívá všem bez ohledu na věk. A co víc – otužování je velmi důležité zvlášť u malých dětí a starších lidí.

S otužováním začněte ideálně do čtyřicítky. V pozdějším věku (nebo v případě, že chcete do otužileckého klubu) se poraďte se svým lékařem.

„Když začnete s otužováním, první příznivé účinky se dostaví zhruba za měsíc.”

Otužování

Otužování vzduchem

Otužujte se postupně a pravidelně. Začněte vzduchem na jaře.

  • Ráno na sebe otevřete okno, nebo vylezte na balkon a zacvičte si. Oblékněte se jen velmi spoře.
  • Po práci si zasportujte v přírodě, nebo si naordinujte nějakou práci na zahradě (či jinou fyzickou činnost). Opět se oblékněte jen velmi lehce.

Snažte se vyhnout přetápěným místnostem a snižujte vrstvy oblečení. Zhruba po týdnu přidejte otužování vodou.

  • Ráno se omyjte mokrou studenou žínkou, nebo ručníkem.
  • Večer začněte s poléváním studenou vodou po dobu zhruba 5 minut. Postupně přejděte na ledové sprchování 1 až 3 minuty, v létě 5 minut.

„S otužováním jsem začal po tom, co jsem si pořídil bezdveřovou sprchu. Trochu do ní táhne, což považuju za velké plus. Začal jsem tak, že jsem po sprchování ještě chvilku ve sprše postál a nechal na sebe proudit vzduch. Pak jsem přidal sprchování s otevřeným oknem a teď už se pravidelně sprchuju ledovou vodou”, vysvětluje Martin Pavlát, čtenář blogu Sprchujemese.cz.

Otužování vodou

Ledovou sprchu si dopřejte 1x denně ráno. Přitom se po celou dobu sprchování hýbejte a nenamáčejte hlavu. Teprve pak se nasnídejte.

Vyhněte se koupání ve vaně

Při otužování rozhodně nedoporučujeme ležet v ledové vodě. Důležitý je totiž intenzivnější pohyb a to vám bohužel neumožní ani ty největší speciální vany, i když poležení v nich je opravdu báječné a o prostor nebudete mít nouzi.

Když se nebudete ve studené vodě hýbat, tělo prochladne až příliš. Doma se proto jen sprchujte a koupel si dopřejte jen venku v rybníce nebo řece (s mírným proudem). Začněte s tím v létě a plavejte 2× týdně 20 minut. A postupně přejděte k plavání i v chladnějším období. Teplo dodejte tělu rozcvičkou nebo teplým nápojem.

V zimě přidejte i saunu. Otužujte se v ní alespoň 1× týdně.

Zimní plavání

„Proběhněte se bosí v ranní rose, nebo prašanu. Do práce choďte pokud možno pěšky, rychle a oblečení jen nalehko. Spěte vždy s otevřeným oknem. Šálu a rukavice nasaďte až když bude míň než -10 °C.”

Zimní plavání

Na co si dát pozor

Několikrát jsme zmínili, abyste s otužováním začali v létě. Zimní plavání je totiž velmi náročné na srdce, a to i pro zdravého sportovce. 

Pokud to navíc myslíte s otužováním vážně, měli byste se poradit se svým lékařem a podstoupit zátěžové testy. Doktoři při nich zkoumají právě činnost srdce.

Po ledové koupeli se rozhodně vyhněte horké sprše. Je to dokonce přísně zakázané a životu nebezpečné! V řece a rybníce také plavte vždy při břehu, abyste mohli kdykoliv vylézt.

Pravidla zimního plavání

Když už se cítíte na zimní plavání, dopřejte si ho maximálně 2-3 krát týdně a neplavejte:

  • déle jak 20 minut ve vodě chladnější než 15 °C
  • déle jak 10 minut ve vodě chladnější než 10 °C
  • déle jak 5 minut ve vodě chladnější než 4 °C

Jakmile vylezete z vody, můžete pociťovat lehký třes. Nepotlačujte ho. Je to normální, když se tělo zahřívá. Osušte se suchým ručníkem a až potom se pomalu oblékněte. Přitom se neustále pohybujte, běhejte nebo si zacvičte a pijte po doušcích teplý čaj.

Přejeme hodně zdaru!

Otužování
Nahoru